2. lekce

Opakování bloků

Co budeme dělat

  • kreslit vlaky se stejnými vagóny
  • kreslit geometrické obrazce
  • otiskávat slova s opakujícími se písmeny

Co se naučíš

  • vytvářet bloky pro opakování stejných činností
  • rozumět tomu, kam při opakování umístit bloky
  • poznat, kdy je vhodné použít opakování

Jak se co nazývá

Základem prostředí Scratch je scéna, na které se nachází postava (později i více postav). Činnost postavy se řídí scénářem, který se skládá z bloků. Scénáře se skládají z bloků různých barev, bloky podobné povahy mají stejnou barvu. Bloky se nachází v levém sloupci a jsou uspořádány do kategorií – barva bloku odpovídá barvě kategorie. Bloky lze přetahovat do plochy pro scénáře a tam scénáře sestavovat.


Stejné vagony

Spusť si projekt Vlak, přihlas se, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Vagony. Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Vagony.

Máš splněné všechny úkoly v projektu Stejné vagony? Zkus další projekty kočičího závodu.

  • Vytvoř si kopii projektu Dojdi do cíle a pak pracuj. Dostaň kočičku pomocí připravených příkazů do cíle. Pozor, aby kočička zůstala v cíli a cíl nepřešla. Použij příkazy, které leží na ploše, na níž se programuje, využij opakování.
  • Vytvoř si kopii projektu Do cíle jinak a doveď kočičku do cíle s použitím co nejmenšího počtu příkazů.

Už to umím

  • Spusť si projekt Vlak, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Délka vlaku. Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Délka vlaku. Nejdříve kresli do sešitu, potom ověř naprogramováním ve svém projektu Délka vlaku.
  • Spusť si projekt Mlsný kocour, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Můj mlsný kocour. Naprogramuj kocoura, který hladově obchází okolo stolu s pečínkou.
    K pohybu kolem stolu použij vícenásobného klouzání, nebo vícenásobného použití příkazu posuň se. Vymysli co možná nejjednodušší řešení – využij opakování.


Kreslíme obrazce

Spusť si projekt Kreslení, přihlas se, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Kreslime obrazce. Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Kreslíme obrazce.

Máš splněné všechny úkoly v projektu Kreslíme obrazce? Zkus další projekt - Květina.

  • Vytvoř si kopii projektu Květina a pak pracuj. Poskládej všechny příkazy tak, aby brouk namaloval stejnou květinu jako je na obrázku. Příkazy neupravuj, pouze přeskládej.
Už to umím
  • Spusť si projekt Kreslení, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Složité tvary. Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Složité tvary.

  • Spusť si projekt Čára, vytvoř si kopii.
    Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Čára.


Písmena a slova

Spusť si projekt Písmena a slova, přihlas se, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Další slova. Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Další slova.

Zkus to!
Napiš si do sešitu slova, ve kterých se opakují skupiny hlásek.
V projektu Další slova vytvoř programy, které tato slova zapíší (otisknou).

Prohlédni si scénáře z pracovního listu Abeceda. Do sešitu zkus nakreslit ke každé možnosti, jak se budou písmena abecedy tisknout. Na závěr můžeš svůj postup ověřit. Otevři projekt Písmena a slova, vytvoř kopii a přejmenuj na Abeceda. Vytvoř podle pracovního listu scénáře a podívej se, zda byl tvůj úsudek správný.


Vylepšujeme scénáře

Prohlédni si scénáře v pracovním listě Vylepšujeme scénáře.
Do sešitu oprav chyby ve scénářích.


Úkol
Zápis do pracovního sešitu:

2. lekce: Opakování bloků

Co už umím:

  • sestavit blok s pevným počtem opakování
  • rozpoznat, které bloky je třeba opakovat
  • určit počet opakování
  • umístit blok správně do bloku opakování (dovnitř, před, za)


Do prezentace na nový snímek pod nadpis zkopíruj (z obrazovky - Windows + Shift + S) ze svého projektu některý scénář a vytvořený obrázek ze scény.


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky