2. lekce
Opakování bloků
Co budeme dělat
- kreslit vlaky se stejnými vagóny
- kreslit geometrické obrazce
- otiskávat slova s opakujícími se písmeny
Co se naučíš
- vytvářet bloky pro opakování stejných činností
- rozumět tomu, kam při opakování umístit bloky
- poznat, kdy je vhodné použít opakování
Jak se co nazývá
Základem prostředí Scratch je scéna, na které se nachází postava (později i více postav). Činnost postavy se řídí scénářem, který se skládá z bloků. Scénáře se skládají z bloků různých barev, bloky podobné povahy mají stejnou barvu. Bloky se nachází v levém sloupci a jsou uspořádány do kategorií – barva bloku odpovídá barvě kategorie. Bloky lze přetahovat do plochy pro scénáře a tam scénáře sestavovat.
Stejné vagony
Spusť si projekt Vlak, přihlas se, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Vagony. Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Vagony.
Máš splněné všechny úkoly v projektu Stejné vagony? Zkus další projekty kočičího závodu.
- Vytvoř
si kopii projektu Dojdi do cíle a pak pracuj. Dostaň kočičku pomocí připravených
příkazů do cíle. Pozor, aby kočička zůstala v cíli a cíl nepřešla.
Použij příkazy, které leží na ploše, na níž se programuje, využij opakování.
- Vytvoř
si kopii projektu Do cíle jinak a doveď kočičku do cíle s použitím co nejmenšího počtu příkazů.
Už to umím
- Spusť si projekt Vlak, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Délka vlaku. Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Délka vlaku. Nejdříve kresli do sešitu, potom ověř naprogramováním ve svém projektu Délka vlaku.
- Spusť si projekt Mlsný kocour, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Můj mlsný kocour. Naprogramuj kocoura, který hladově obchází okolo stolu s pečínkou.
K pohybu kolem stolu použij vícenásobného klouzání, nebo vícenásobného použití příkazu posuň se. Vymysli co možná nejjednodušší řešení – využij opakování.
Kreslíme obrazce
Spusť si projekt Kreslení, přihlas se, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Kreslime obrazce. Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Kreslíme obrazce.
Máš splněné všechny úkoly v projektu Kreslíme obrazce? Zkus další projekt - Květina.
- Vytvoř
si kopii projektu Květina a pak pracuj. Poskládej všechny příkazy tak, aby brouk namaloval stejnou květinu jako je na obrázku. Příkazy neupravuj, pouze přeskládej.
- Spusť si projekt Kreslení, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Složité tvary. Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Složité tvary.
- Spusť si projekt Čára, vytvoř si kopii.
Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Čára.
Písmena a slova
Spusť si projekt Písmena a slova, přihlas se, vytvoř si kopii a projekt přejmenuj na Další slova. Pokračuj podle pokynů v pracovním listě Další slova.
Zkus to!
Napiš si do sešitu slova, ve kterých se opakují skupiny hlásek.
V projektu Další slova vytvoř programy, které tato slova zapíší (otisknou).
Prohlédni si scénáře z pracovního listu Abeceda. Do sešitu zkus nakreslit ke každé možnosti, jak se budou písmena abecedy tisknout. Na závěr můžeš svůj postup ověřit. Otevři projekt Písmena a slova, vytvoř kopii a přejmenuj na Abeceda. Vytvoř podle pracovního listu scénáře a podívej se, zda byl tvůj úsudek správný.
Vylepšujeme scénáře
Prohlédni si scénáře v pracovním listě Vylepšujeme scénáře.
Do sešitu oprav chyby ve scénářích.
Úkol
Zápis do pracovního sešitu:
2. lekce: Opakování bloků
Co už umím:
- sestavit blok s pevným počtem opakování
- rozpoznat, které bloky je třeba opakovat
- určit počet opakování
- umístit blok správně do bloku opakování (dovnitř, před, za)
Do prezentace na nový snímek pod nadpis zkopíruj (z obrazovky - Windows + Shift + S) ze svého projektu některý scénář a vytvořený obrázek ze scény.
Pro zábavu nebo na volnou chvíli několik Bobří úkolů: