3D modelování

Pojmem 3D modelování se rozumí proces tvarování a vytváření 3D modelu, který může být reprezentován několika způsoby. Modely mohou být vytvořeny na počítači člověkem pomocí modelovacího nástroje, podle dat získaných měřicím přístrojem z reálného světa nebo na základě počítačové simulace. Při vytváření se meze nekladou. 3D návrh je prvním krokem ke skutečné realizaci nápadů, ať už se jedná o modely produktů nebo vytisknutelné součásti.

Tvorba zbrusu nového 3D modelu vyžaduje trochu odhodlání, zejména pokud s 3D modelováním nemáte žádné zkušenosti. Do 3D modelování se můžete pustit mnoha způsoby. Samozřejmě budete potřebovat 3D modelovací software a naučit se základy.

K 3D modelování budeme využívat Tinkercad. S jeho ovládáním se postupně seznámíme.

Umístění tvaru
Tvary jsou stavební bloky aplikace Tinkercad. Podle potřeby můžete přidávat existující tvary nebo importovat své vlastní.

Úprava objektů
Jednoduše otočte pracovní rovinu a upravujte snadněji tvary nebo pohledy. Pomocí pravítka zadávejte přesné rozměry.

Kombinování prvků
Vytvářejte vlastní tvary a sestavujte detailní, složité modely. Fantasii se meze nekladou.

Zarovnání
Snadno zobrazte náhled a zarovnejte více objektů podél libovolné osy. Podle potřeby můžete také zarovnat objekty relativně k referenčnímu tvaru.

Duplikování
Vytvářejte přesné kopie tvaru. Duplikujte a opakujte je a dosáhněte stejných změn u každé nové instance.

Pravítko
Pomocí pravítka můžete vložit přesné rozměry a měřit vzdálenost mezi objekty s cílem dosáhnout přesného 3D tisku.

Pro práci s Tinkercadem je potřeba se nejdříve zaregistrovat na stránkách tinkercad.com.
K registraci využij svůj školní e-mail. Návod na postup při registraci najdeš v přiloženém dokumentu.

Začínáme

Nejdříve se seznámíme s pacovním prostředím Tinkercdu. Naučíme se vkládat a upravovat objekty,  přesouvat je, otáčet, měnit velikost, kopírovat a duplikovat. Jak s objety pracovat můžeš vidět na videu - Základy modelování.

Teď už praktická cvičení. Přihlas se do Tinkercadu. Vlevo po přihlášení přejdi na výukové programy. Program bude sám navádět na další cvičení. Pokud máš problémy s angličtinou, přečti si pokyny každého cvičení nejdříve v přiloženém dokumentu nebo pracuj společně podle pokynů vyučujícího.

  1. Na pracovní ploše vytvoř "hada" z 5 zelenýchkrychlí s délkou hrany 20 mm.
    (Nápověda: vlož jednu krychli, zkopíruj a posuň vedle první, potom použij funkci duplikovat.)
  2. Postav "komín" z 5 stejně velkých hnědých krychlí
    (Nápověda: můžeš postupovat stejně jako v předchozím, jen dáváš krychle nad sebe, nebo zkopíruj "hada" a otoč o 90° a zarovnej ne pracovní plochu. Nakonec krychle přebarvi.)
  3. Postav zeď z 25 (5 x 5) stejně velkých oranžových krychlí
    (Nápověda: můžeš krychle rovnat po jedné nebo zkopírovat "hada" nebo "komín", posunout a duplikovat, pak přebarvit.)

Zkusíš to?

  • Postav "komín" ze zmenšujících se modrých krychlí. Největší má délku hrany 30 mm, menší 25 mm, další 20 mm, pak 15 mm a nejmenší 10 mm.
  • Postav pyramidu z krychlí s délkou hrany 20 mm.

První modely

Naučíme se  pracovat s více tělesy, vytvořit otvor, zarovnat podle potřeby, seskupit skupinu těles a naopak oddělit část tvaru, používat pravítko a pracovní rovinu, vložit text na rovnou plochu. Postup můžeš vidět na dalším videu - Základy modelování.

Úkol na procvičení
Pracuj v Tinkercadu, po přihlášení vyber nabídku Návrhy a následně +Vytvořit.

  1. Vymodeluj si z různých tvarů přívěsek na klíče, nezapomeň na očko. Dávej pozor, aby byly všechny části propojeny. Přívěsek můžeš ozdobit dalšími tvary nebo textem. Velikost přívěsku vol tak, aby se vešel do čtvrerce o straně 100 mm. Inspirovat se můžeš tímto videem.
  2. Vymodeluj si žeton do nákupního košíku. Kruh má průměr 24 mm a výšku 3 mm, tvar držátka zvol libovolně, délku maximálně 50 mm. Nezapomeň na očko. Žeton si podle vlastní fantazie ozdob. 
  3. Udělej si smajlíka. Do kruhu o průměru 50 mm a výšky 3 mm vytvoř otvory ve tvaru očí, nosu a pusy. Smajlíka si můžeš také nakreslit. V nabídce základních tvarů vyber čmáranici. Po kliknutí na ni se zobrazí kreslící plocha. Nakresli si obrázek. Kresbu ukončíš tlačítkem Hotovo a dále upravuješ jako jiný objekt.
  4. Vytvoř logo školy. Logo se skládá z oválu a kvádru. Vkládat můžeš jen vektorový obrázek.
  5. *Zkus vlastní plaketu s obrázkem. Vyber si na internetu obrázek (nejlépe kreslený černobílý s výraznými čarami) a ulož si ho. Otevři převodník z rastrového obrázku na vektorový. Vyber formát svého obrázku (jpg, png, gif), vlož obrázek a odstartuj převod. Nový obrázek si zase ulož. V Tinkercadu vyber Import a tento obrázek vlož. S úpravami už postupuješ stejně jako v předešlých úlohách.

Něco navíc

Základy práce v Tinkercadu už zládneš. Teď už je jen na tobě "pohrát si". Čím více budeš zkoušet, tím více si budeš troufat a vytvářet dokonalejší modely. Je čas na vlastní projekty. Pro inspiraci několik videí.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky