A zase obrázek
Podobný obrázek jistě znáte. Znázorňuje koloběh vody v přírodě. Ale chybí popis - názvy vodních ploch a co symbolizují šipky.
Určitě znáš i jiný obrázek,
který znázorňuje koloběh vody v přírodě.
Zkus nakreslit model Sluneční soustavy.
Každá kresba má něco společného - kuličky se jmény, které symbolizují planety a Slunce. Ale kuličky mohou mít různou velikost, rozmístění, některý obrázek bude znázorňovat dráhy planet, některý jen samotné planety, někdo bude kreslit barevně, jiný jen tužkou.
Nevytvoříme Sluneční soustavu, ale pouze její obrázkový model.
Obrázkový model
Reálné situace či jevy kolem nás občas potřebujeme znázornit někomu jinému či je vysvětlit. Pro tyto účely si vytváříme modely.
Ty se mezi sebou liší v podrobnostech a přesnosti. Některé věci zanedbáváme, protože pro dané vysvětlení nejsou důležité.
A další obrázek!
Nakresli rodokmen - to je úkol, který dostáváš opakovaně.
Při sestavování rodokmenu už nejde jen o to, aby se nezapomnělo na žádného rodinného příslušníka, ale musíme vyjádřit i vztahy mezi nimi.
V tomto schématu dokonce odlišujeme různé typy vazeb mezi příslušníky rodiny.
Mezi manželi je přímé spojení (vodorovná čára), sourozenci jsou propojeni jakousi vidlicí a zároveň jsou vedle sebe, potomky s rodiči spojuje svislá čára a zároveň jsou v úrovních pod sebou.
Takto mohu přehledně a graficky znázornit pojmy (slova) a vztahy mezi nimi nebo méně přehlednou situaci. Schématem, v němž jednotlivá slova umístím do prostoru v nějakém tvaru (vrcholy) a udělám mezi nimi čáry (hrany), pokud mají nějaký vztah. Pokud potřebuji, mohu popsat i ty jednotlivé čáry. Do schématu kreslím jen důležité věci.
Jsme v ZOO.
Před sebou máš plánek zoologické zahrady. Jsou tam vyznačené cesty, přibližné umístění zvířat a dalších atrakcí.
Můžeme pomocí něj hledat různé cesty z jednoho místa na další místo.
Jakou má takové schéma v porovnání s reálnou situací praktickou nevýhodu?
Většinou nám pro plánování trasy nestačí jen informace, zda tam cesta je. Zajímá nás také, jak je ta cesta dlouhá nebo jak dlouho se po ní jde nebo jede.
Grafové modely (schémata) se používají i při výuce v různých předmětech k znázornění situace, přehledy, myšlenkové a pojmové mapy.
Tato pojmová mapa znázorňuje rozdělení hudebních nástrojů.
V geometrii používáte schéma - náčrtek při konstrukčních úlohách - např. sestrojení trojúhelníku, obdélníku atd.
Grafový model
Pro znázornění vztahů mezi objekty se hodí například grafy (grafové modely).
Skládají se z vrcholů (uzlů) a jejich spojnic (hran). Umožňují nám v nich hledat třeba cesty. Do schématu zaznamenáváme jen podstatné věci a může nám znázornění pomoci vyřešit nějaký problém.
Náčrtek je také model, ve kterém
znázorňujeme výsledek a známé informace. Na základě něho hledáme známé
postupy (algoritmy), které by nám umožnily tento objekt sestrojit.
Pomocí grafů je možné zobrazit různé reálné situace.
Grafy (pojmové
mapy) mohou také sloužit k zobrazení různých vědomostních pojmů, které
spolu nějakým způsobem souvisí. Pak slouží k lepšímu pochopení celého
problému.
Sušenka, kterou si chcete z automatu koupit, stojí 5 korun (K). Zkuste pomocí grafu znázornit, co se stane, když vhazuji do automatu mince, přičemž existují jen
1korunové a 2korunové.
Těmto speciálním grafům se odborně automaty říká. Jednotlivé uzly znázorňují stavy, které se ukazují na displeji. Žlutě jsou označeny částky, které již stačí k vydání sušenky (tzv. koncové stavy). Pro větší názornost je cest po vhození 1korunové mince vykreslena modře, cesta po vhození 2korunové mince pak zeleně.
Procvičování s Bobrem
V této kolekci najdete ÚLOHY, KTERÉ PROVÁDĚJÍ NA GRAFECH NĚJAKÉ OPERACE, např. hledají nejkratší průchod, kostru grafu. Jiné úlohy pracují s nějakým speciálním typem grafu, jako je strom, Vennův diagram, graf automatu apod. Pochopitelně zde nejde o úvod do této teorie, ale o její propedeutiku. Úlohy se často řeší intuitivně.
Copied from:Informatika s Bobříkem 9. úkol
Do pracovního sešitu zkopíruj zapiš nadpis celé kapitoly Práce s daty (písmo 24), pod něj zkopíruj název této lekce (písmo 18) a části mezi čarami.
Do sešitu pod nadpis zpracuj následující příklady:
- Nakresli model atomu uhlíku, který má v jádře 6 protonů a 8 neutronů a v elektronovém obalu 6 elektronů.
- Představ, že máš na svém telefonu již hodně fotografií.
Z toho důvodu je chcete přetáhnout do notebooku. Jenže zatímco v telefonu se fotky většinou automaticky seskupují podle data vytvoření, tak v notebooku v nich takový přehled být nemusí. Máš fotky z vycházek se psem nebo s kamarády, výlety se školou, oslav narozenin, dovolené a to všechno z různých let. Nakresli strukturu složek pro roztřídění fotek, aby se později dobře hledaly. - Načrtni schéma převodů jednotek délky.
Do své prezentace na konec vlož nový snímek (nadpis a obsah). Nadpis - Práce s daty. Do obsahu - A zase obrázek.
Vlož další snímek (jen nadpis), nadpis - Práce s daty - A zase obrázek.
Pod nadpis vlož text Rozhodni, v jakém pořadí projedou jednotliví řidiči křižovatkou a obrázek. Vedle vlož obrázek prázdné křižovatky. Do obrázku vlož podle zadání řidiče a značku k modrému autu. Potom naanimuj pohyb jednotlivých řidičů tak, jak křižovatkou pojedou.