Dovedeš si poradit s problémem?


Počítač (tedy i mobil či tablet) má technické díly (hardware), technické díly jsou oživovány operačním systémem, díky kterému využíváme různé programy (software). Počítač je kabelem či bezdrátově připojen do (místní) sítě a přes síťové prvky je připojen k Internetu.
Z těchto technických principů plyne řešení technických problémů.

Řešení technických problémů spočívá v tom, že požádáme o pomoc někoho zkušenějšího. Je však velmi užitečné umět mu popsat závadu (trochu odborně). "Nechodí to…" není úplně dokonalý popis.


Jak ví snad všichni ajťáci, pokud počítač funguje, ale pouze "zlobí" (jeho operační systém), je první operací vedoucí k nápravě restartování počítače.

Běžné závady:

  • Funguje hardware počítače? Počítač se dá/nedá zapnout? Startuje (OS)? Je obraz na monitoru?
    Pokud ne, nejspíše nefunguje hardware počítače.
  • Funguje operační systém? Nejde zobrazit plochu? Vše funguje nepoužitelně pomalu? Projevuje se závada u všech programů?
    Pokud ano, je porušený operační systém.
  • Nefunguje (padá) pouze jedna aplikace?
    Pokud většina programů funguje, operační systém je v pořádku a chyba je v padající aplikaci.

Pomocí programů vytváříme dokumenty.
Pokud program neodpovídá:

  • Jiné aplikace fungují?
    Zkusíme program ukončit klepnutím na tlačítko Zavřít v pravém horním rohu jeho okna. Časem restartujeme počítač.
  • Jiné aplikace nefungují nebo vše funguje pomalu?
    Ihned restartujeme počítač.

I v případě, že se program bez odezvy podaří ukončit, je vhodné co nejdříve restartovat počítač. Nefunkční ("zaseknutý", "spadlý") program svědčí o nestabilitě systému a restart bývá nutný.

Počítač je kabelem či bezdrátově připojen do sítě a přes síťové prvky je připojen k internetu.

  • Funguje připojení do místní sítě?
    Pokud ne, počítač sám funguje, ale nedají se načítat (otevírat) data ze síťových a cloudových složek (uložišť).

Nejčastější závadou, kterou IT technici "odborně" řeší, je vytažený nebo špatně zapojený kabel.

Počítač je kabelem či bezdrátově připojen do sítě a přes síťové prvky je připojen k internetu.

  • Nefunguje cloudová služba nebo web?
    Zkusíme jinou službu, webovou stránku i jiný prohlížeč.
    • Ostatní stránky fungují?
      Problém bude na straně poskytovatele služeb, tedy na straně "cloudu", ne v našem počítači nebo v našem připojení. S tím nemůžeme nic dělat. Počkáme. 
  • Nefunguje žádná cloudová služba, žádný web?
    Problém bude v připojení našeho počítače/mobilu k Internetu. Zkontrolujeme kabely, zapnutí síťových
    prvků, restartujeme (vypneme/zapneme) síťové prvky i náš počítač.


         20. úkol
Do pracovního sešitu zkopíruj nadpis a text mezi čarami.

Podívej se na další příběhy Kuby, jeho sestry Lindy a jejich kamarád a rádce Marwina.

                   Kde to vázne?                      "Stránko, otevři se!"

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky