Co je programování

Určitě jsi se už trochu seznámil s aplikacemi a softwarem. Kde se ale aplikace vzaly? Jeden by si myslel, že se prostě objevily. Ale tak tomu opravdu není. Za každou aplikací nebo programem se skrývá člověk, kterému se říká programátor. Je to takový šikovný člověk, který dostane nápad a pak ho pomocí speciálních jazyků zformuje do podoby aplikace.

Nejsložitější aplikací je operační systém. Na něm se většinou podílí více programátorů v různých skupinách, diskutují, co by vylepšili, kde by co změnili a co je potřeba opravit. Na spoustě aplikací ale pracují programátoři sami. Dokonce i ty by sis mohl zkusit vytvořit nějakou aplikaci, třeba jednoduchou hru. Ale vezmeme to pěkně po pořádku.

Aby aplikace mohla vzniknout, musíme umět speciální jazyk, kterému se říká jazyk programovací. Takových jazyků je spousta a každý je vhodný na některé věci více a na některé méně. Třeba pro webové stránky používáme jazyk HTML. Zápis tvé oblíbené stránky si můžeš zobrazit, když v prohlížeči klikneš pravým tlačítkem a zvolíš možnost Zobrazit zdrojový kód stránky. Je to spousta různých značek a bude se ti to špatně číst, ale počítač to přelouská raz dva.

Programovací jazyky se dělí na různé skupiny třeba podle toho, jestli jsou určené pro pobavení nebo pro opravdovou práci. Takovým vtipným jazykem je například Ook!, Omgrofl nebo Whitespace. Whitespace neuvidíte, Ook! obsahuje pouze příkazy Ook?, Ook! a Ook. a Omgrofl používá zkratky a výrazy používané v internetové mluvě. Pro milovníky divadla je tady jazyk Shakespeare, ve kterém musíte veršovat jako slavný spisovatel. A kdo by neměl rád jídlo, že? Pro šéfkuchaře a gurmány existuje jazyk Chef, ve kterém píšete recept.

Pro tvorbu programů a aplikací programátoři používají ale lepší jazyky, ve kterých se vyznají a neztratí. Nejpoužívanější jsou Java, Python, C# nebo PHP. Pro naše začátky jsou ale zatím moc složité. Pro výuku a použití do škol jsou vhodnější dětské jazyky. Na nich se naučíme, jak takové programování funguje, co dokážeme vytvořit a že to vlastně není nic složitého.

Vaši rodiče se možná setkali s jazykem Karel. Byl to robot, který se dokázal pohybovat po kostičkách, přenášet cihly a plnit různé úkoly. Ale s dnešními hrami se to srovnávat nedá. Další jazyk je Baltík, ve kterém ovládáme čaroděje Baltazara a plníme s ním úkoly. Na kreslení tzv. želví grafiky (geometrické obrazce, vločky, …) se využívá jazyk Logo. Pomocí příkazů pohybujeme po plátně želvou se štětcem, která kreslí čáry a obrazce.

Pro naše první hry si vyzkoušíme jazyk Scratch. Můžeme si ho stáhnut jako editor do počítače, kdy nebudeme potřebovat internet, nebo pracovat přes internet a tím si můžeme hrát na kterémkoli zařízení s přístupem k internetu. Při prvním spuštění zde najdeme postavičku kocoura, kterého můžeme ovládat, a spoustu dílků s pokyny, které do sebe zacvakáváme jako puzzle. Skládáním dílků pod sebe vytváříme kód, který po spuštění postava kocoura provede. Pokud mu tedy řekneme, že má popojít o 10 kroků dopředu, tak se po obrazovce posune. Skládáním dílků k sobě můžeme kocoura naučit skákat, létat, běhat nebo i kreslit.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky