Krok za krokem

Stát se programátorem není jen tak. Jedná se o dlouhodobý proces, během kterého budujete své dovednosti den za dnem a rok za rokem. Programování však může být zábavná činnost.
Programování je v informatice proces od návrhu řešení problému pomocí výpočetní techniky ke spustitelnému počítačovému programu. Zahrnuje činnosti jako je analýza problému, jeho pochopení, nalezení algoritmu a zápis zdrojového kódu v cílovém programovacím jazyce. Účelem programování je nalezení takové sekvence příkazů, které může počítač provést, a zadaný úkol tak automatizovaně vyřešit. Proces psaní zdrojových kódů často vyžaduje odborné znalosti v mnoha různých oborech, například návrhu aplikací a jejich rozhraní, logiky a algoritmizace.

S algoritmy jsme už pracovali při 3D modelování. (Zopakuj si postupy modelování.) Abychom mohli vytvořit model, musíme postupovat po jednotlivých krocích, které na sebe navazují. Některé kroky jsme opakovali. Vše můžeme zapsat pomocí jednoduchých příkazů. I tuto možnost sestavování modelů Tinkercad nabízí.

Přihlas se do Tinkercadu a otevři si nabídku Návrhy, + Vytvořit a vyber Bloky kódů. Podle obrázku vytvoř program:

  • Na levé straně klikni modrý kroužek Tvary a vyber si tvar z nabídky a přesuň na šedou plochu. Klikni na šipku vpravo nahoře a zobrazí se ti vybrané těleso na pracovní ploše
  • Přidej další tvar. Pokud přidáš text, v řádku se zobrazí slovo "TEXT". Klikni na něj a napiš svůj text. Spusť animaci. Oba objekty se zobrazí na jednom místě. 
  • Druhý objekt je třeba posunout. Vlevo vyber Upravit (fialový krouže) a příkaz Přesunout. S příkazem se zobrazí volby souřadnic na osách x, y a z (nahoru). Zadáním kladných čísel přesouváš objekty vpravo, dopředu a nahoru, záporná čísla posouvají vlevo, dozadu a dolů. Střed souřadné soustavy (nulové souřadnice) je znázorněn uprostřed pracovní plochy.
  • Přidávej i další objekty, vždy změň polohu a spusť si animaci.
  • Změň název návrhu.

Pomocí programování úkolujeme počítač, aby plnil úlohy, které mu zadáme. Učíme jej tedy, aby nás poslouchal a my dané úkoly nemuseli dělat sami. Sestavili jsme jednoduchý progam, který položí vybraný objekt na pracovní plochu a následně přesune na jiné místo. Příkazy zadáváme pomocí bloků - objektů, proto se tento druh programování nazývá blokové nebo objektové.

Co znamená objektové programování?
Když řešíš úlohu, označíš si nějaké objekty (třeba tlačítko). Každý z objektů má své vlastnosti a metody. Do kódu pak zadáváš události (procedury) vztahující se k těmto objektům. Uvnitř procedur pak postupuješ strukturovaně.
Strukturované programování znamená, že si složitou úlohu rozdělíš na menší úkoly, které je možné řešit samostatně. Ve strukturovaném programování se setkáš se sekvencemi, větvením a cykly.

Začneme s programováním ve Scratchi.
Scratch je jednoduchý vizuální programovací jazyk určený především začátečínkům. Pomocí Scratche se dají vytvářet jednoduché hry či také animace. Vizuální programování znamená, že se nemusíš psát s žádným textem, ale naopak pracuješ s obrázky. Skládáš za sebe již předepsané příkazy, a tak se nemusíš bát, že uděláš chybu v zápisu, tedy že zapomeneš čárku, uvozovky nebo že některé slovo špatně zapíšeš.
Scratch funguje podobně to jako puzzle. Jednotlivé kousky skládačky k sobě musí patřit a musí dávat smysl.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky